|
Dupa cum bine stim, scopul vietii noastre crestinesti este mantuirea intru
Domnul Iisus Hristos. Pentru aceasta trebuie insa sa dobandim harul Duhului
Sfant, iar tainele au un rol foarte important in acest proces. Dupa cum afirma
Bulgakov, "Ele sunt acte sfinte, in care, sub un simbol vizibil, se
impartaseste un dar determinat, invizibil, al Sfantului Duh". (S. Bulgakov -
Ortodoxia, Paris 1933).
Pentru a evita orice confuzie, trebuie sa precizam inca de la inceput
urmatoarele:
1. Tainele nu sunt singura cale de dobandire a Sfantului
Duh.
2. Viata de har se implineste pentru fiecare membru al Bisericii, in
mod diferit, pe cai misterioase, iar venirea Sfantului Duh nu tine de
cunostinta omeneasca.
Se poate afirma insa ca in Sfintele Taine se gaseste totusi o cunostinta si
o forma determinata a venirii Sfantului Duh. |
Ce este Sfânta Liturghie?
Care sunt cele 7 taine ale Bisericii ? |
|
1. Botezul
2. Mirungerea
3. Spovedanie
4. Împartăşanie
5. Hirotonie
6. Cununie
7. Maslu |
Dupa cum bine stim, scopul vietii noastre crestinesti este mantuirea intru
Domnul Iisus Hristos. Pentru aceasta trebuie insa sa dobandim harul Duhului
Sfant, iar tainele au un rol foarte important in acest proces. Dupa cum afirma
Bulgakov, "Ele sunt acte sfinte, in care, sub un simbol vizibil, se
impartaseste un dar determinat, invizibil, al Sfantului Duh". (S. Bulgakov -
Ortodoxia, Paris 1933).
Pentru a evita orice confuzie, trebuie sa precizam inca de la inceput
urmatoarele: 1. Tainele nu sunt singura cale de dobandire a Sfantului
Duh. 2. Viata de har se implineste pentru fiecare membru al Bisericii, in
mod diferit, pe cai misterioase, iar venirea Sfantului Duh nu tine de
cunostinta omeneasca.
Se poate afirma insa ca in Sfintele Taine se gaseste totusi o cunostinta si
o forma determinata a venirii Sfantului Duh.
Faptul ca se vorbeste adesea despre "Cele Sapte Taine" (botezul,
mirungerea, pocainta, cuminecatura, preotia, cununia si maslul), ne-ar putea
face sa credem ca exista numai sapte taine.
In realitate exista mult mai
multe taine, cum ar fi: sfintirea bisericilor, a apei, a icoanelor, a painii,
etc., dar dintre toate se remarca primele sapte pe care le-am enumerat mai
sus.
Este de asemenea necesar sa stim ca Botezul si Euharistia, sunt taine
instituite de insusi Mantuitorul nostru, si de aceea sunt considerate ca fiind
cele mai importante si se numesc Taine Evanghelice.
Cine poate savarsi tainele?
In conformitate cu principiului
"sacerdotiului universal", prin care se afirma ca atat clerul cat si laicii
sunt preoti, taina Botezului poate fi administrata si de un laic, in lipsa
unui preot hirotonit.
In zilele noastre, Euharistia este savarsita de
preotii hirotoniti, dar se stie ca in cadrul crestinismului popular, care pe
teritoriul Romaniei a durat cel putin pana in secolul XIV, daca nu si mai
tarziu, laicii alegeau dintre ei insisi tot pe un laic, care devenea preot si
savarsea Euharistia si celelalte indatoriri sacerdotale (vezi N. Iorga,
Istoria Bisericii Romanesti).
Celelalte taine insa, au fost introduse mult mai tarziu, de catre ierarhia
bisericeasca.
Abia in secolul XII, catolicismul a dogmatizat "Cele Sapte
Taine", iar Ortodoxia a facut acelasi lucru ceva mai tarziu; in consecinta,
toate celelalte taine se savarsesc numai de preotii hirotoniti.
Ar fi incorect sa intelegem ca numai Botezul si Euharistia sunt taine
bazate pe Sfanta Scriptura; celelalte taine sunt de asemenea intemeiate pe
cuvintele Scripturii si in mod direct sau indirect, pe cuvintele
Mantuitorului, dar ele n-au fost stabilite de Biserica decat putin cate putin,
iar unele dintre ele (casatoria, hirotonia, maslul) nu se administreaza in mod
obligatoriu tuturor membrilor Bisericii.
Se poate spune ca ansamblul tainelor sfinteste viata omului si ii confera
posibilitatea de a dobandi harul in plenitudine.
Intrucat fiecare taina
detine o putere proprie, vom descrie succint pe fiecare dintre ele.
1. Botezul reprezinta o nastere spirituala. Imbracandu-se in
Hristos, omul natural moare si un nou om se naste.
Este castigarea puterii
mantuitoare a operei de rascumparare a lui Hristos.
Forma botezului este o
intreita scufundare in numele Sfintei Treimi. Orice botez crestin conferit in
numele Sfintei Treimi este valabil si aceasta nu numai in limitele Ortodoxiei,
ci si in afara ei.
Ca regula generala, aceia care au fost botezati o data,
nu sunt rebotezati (afara de vreo exceptie motivata special).
2. Taina Mirului este administrata in Biserica Ortodoxa imediat dupa
botez.
Desi aceasta taina se savarseste de catre preot, mirul trebuie sa
fie sfintit de catre o adunare de episcopi, si de aceea se spune ca mirungerea
este o taina episcopala.
Ea suplineste taina punerii mainilor de catre
apostoli asupra celor botezati, prin care se confera crestinului laic, harul
"Preotiei Imparatesti" despre care vorbeste Sf. Petru.
3. Pocainta este aplicarea puterii "de a lega si a dezlega"
pacatele, data de Hristos apostolilor.
Ortodocsii isi marturisesc pacatele
unui savarsitor autorizat (episcop sau preot), care are rolul de a reimpaca pe
om cu Dumnezeu.
4. Euharistia,(Taina sf. Impartasanii)sau Cina Domnului, este primirea painii ceresti, prin
impartasirea cu Trupul si Sangele lui Hristos, dupa indemnul Mantuitorului
insusi. Ortodoxia crede ca painea si vinul sunt schimbate in Trupul si Singele
lui Hristos, si respinge doctrina catolica a "transubstantiunii", in care se
distinge o substanta ce se schimba si "accidente", care nu se
schimba.
Sfintirea sfintelor daruri se savarseste de-a lungul intregii
liturghii, a carei parte principala consta in cuvintele de instituire ale
Mantuitorului, urmata de invocarea Sfantului Duh si de binecuvantarea
elementelor (epiclesis). Atat clerul cat si laicii se impartasesc cu amandoua
formele.
Euharistia are puterea jertfei de pe Golgota si reprezinta
participarea credinciosilor la aceasta jertfa. Ea se ofera "pentru toti si
pentru toate", pentru vii si pentru morti.
5. Hirotonia (punerea mainilor) este taina prin care se confera
darurile ierarhice de catre episcop, asupra subiectului, care devine apoi
preot, sau diacon.
Episcopii sunt la randul lor hirotoniti de cel putin doi
episcopi, dar este necesar ca ei sa aiba binecuvantarea tuturor celorlalti
episcopi.
Laicii participa la aceasta taina prin vointa, cuvant si
rugaciune.
Harul transmis prin aceasta taina este de nesters si nu se
repeta (clericii nedemni pot fi insa revocati).
Se vede deci ca exista trei
trepte ierarhice: episcopatul, presbiteratul si diaconatul.
Dupa cum se
stie, in trecut femeile puteau fi hirotonite diacon, dar incepand din secolul
IV, dupa surghiunirea Sfintei Diaconese Olimpia, numarul femeilor hirotonite a
scazut treptat si se pare ca a disparut total in secolul XIII.
6. Casatoria este sfintirea uniunii naturale a barbatului si a
femeii, in vederea unei vieti crestine comune si a procrearii. Casatoria se
implineste "in Hristos si in Biserica" si pune baza unei mici biserici
domestice, care este familia.
7.Maslul (ungerea bolnavilor) este taina insanatosirii intregii
naturi omenesti, a sufletului si a trupului. Ungerea poate sa savarsasca fie
intoarcerea la sanatate, fie cresterea puterii necesare unei morti crestine.
Rezulta ca aceasta taina poate avea doua aspecte: unul indreptat spre
vindecare, altul inspre eliberarea de boala, prin moarte.
In afara acestor taine, viata de har a Bisericii cuprinde multe alte acte
de sfintire, care poseda putere sacramentala; se poate spune ca toate actele
serviciului divin sunt de acest fel. Prin ele, prin materiile pamantesti si
sub forme diverse, harul Sfantului Duh se revarsa fara incetare peste lume si
ne pregateste pe noi pentru transfigurarea viitoare.
|
|